Busi Bahasa Orang Tua



Hari ni kawe nak ceritalah sikit pasal perangai orang tua area rumah kawe. Ceritanya mcam ni, pagi tadi (8.13 a.m 17-12-2011) kawe singgahlah di sebuah gerai untuk membeli kuih buat sarapan pagi dan pengalas perut. Dekat kedai tu ada makcik, anak perempuan dia dan suaminya.

Kawe pun belilah 3 keping kuih apebenda entah RM 1.20. Lepas tu, masa ambik belance tu, kawe ucaplah terima kasih dekat si suami (kawe bayar dekat dia harga kuih kawe). Namun, kecewanya kawe dia dengan muka masam dan lansung tidak memandang muka kawe.

Kawe agak terkejutlah. Apesal pulak orang tua ni? Kawe tertanya-tanya adakah kerana kawe hanya membeli RM1.20 menyebabkan orang tua kutuk tu tidak langsung memandang kawe? Atau adakah kerana kawe ni jarang singgah di gerai dia walau hari-hari lalu? Atau semalam dia tak dapat buat seks dengan bininya menyebabkan hari ini jiwanya memberontak?

Kawe bukan apa, sebagai orang tua seharusnya tunjuklah contoh perangai elok seikit dekat orang muda trang tang tang macam kawe ini. Ini tidak dengan memberi bakii dengan muka masam dan walaupun kawe yang sopan ini mengucapkan terima kasih langsung tidak dipedulikannya. Macam mana kawe nak respek tua kutuk macam tu?

Kawe juga sempat menjeling kepada baju yang dipakainya. lagilah kawe terkejut sebab baju tu bertulis "Surau An-Nur". FYI, Surau An-Nur tu nama surau dekat rumah kawe. Kawe mulalah terfikir, tua kutuk tu mugkin AJK surau atau orang yang pernting, kalau tak masakan dia ada baju Surau An-Nur tu? Mana ada jual pasar malam bro! Bila fikir for the second time kawe lagi sedih sebab macam ni ke sikap ajk surau? Macam mana dia nak tarik orang muda ke surau kalau perangainya biol semacam ini.

Kawe bukanlah nak mengaibkan tua kutuk trsebut, tetapi cubalah you all pikir cket. Ada budai bahasa ke seorang lelaki tua yang beruban, bila ada orang muda yang kacak berbudi bahasa tetapi dibalasnya dengan perangai 'taik'? Apa salahnya senyum sebab kita sebagai peniaga kena hormati pelanggan? Ke tua kuturk ni taku senyum, terpaksa bagi kuih lebih dekat kawe?

FYI, kawe tadi TERPAKSA beli je kuih dekat gerai tu sebab gerai lain yang feberet kawe ada yang dah habis kuihnya dan ada yang tak berniaga weekend ni. So, kalau macam tu la perangai seorang peniaga tua, macam mana orang tertarik? Kawe pun rasa mungkin ni last la kawe 'buang' duit di kgerainya. Oh ya, wife kawe pernah terkena semacam kawe di gerai yang sama. Cuma wife kawe terkena dengan bini pakcik tua tu. Dua-dua laki bini spesies muka masam. Buweekkk.. Renung-renungkanlah..aRMaNiZaN

P/S- fuckta sains- kalau seseorang MASAM muka 64 otot anda sedang digunakan manakala hanya 18 otot yang digunakan kalau kita SENYUM.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS
Read Comments

0 Response to "Busi Bahasa Orang Tua"