Informasi H1N1 a.k.a Selsema Babi (Semo Babi)

Apa itu selsema babi? Selsema babi atau H1N1 ini ialah satu penyakit yang semakin disebut hari ini. H1N1 ialah penyakit pernafasan dan selsema berpunca dari virus selsema jenis A yang biasanya menjangkiti babi. Virus ini mula dikesan sekitar tahun 1930-an. Setakat 18 Jun 2009, CDC (Centers Diseasae Control- http://www.cdc.gov) menjelaskan sudah sebanyak 17,855 insan bernama manusia telah dijangkiti penyakit ini dan sebanyak 44 orang meninggal. Dan paling baru menurut perangkaan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), jumlah kumulatif kes melebihi 70,000 dengan lebih 300 kematian.

Penyakit yang bermula di Mexico ini bukanlah sesuatu yang boleh dipandang ringan. Oleh itu, perlu ada langkah pencegahan yang perlu diamalkan oleh semua individu. Antaranya ialah:

1. Sentiasa memakai topeng (mask) yang berkualiti semasa berada di khalayak ramai.
2. Elakkan diri dari pergi ke kawasan yang ramai orang
3. Sentiasa membasuh tangan selepas ke tandas, sebelum makan, dan selepas pulang dai mana-mana tempat kerana ia mungkin merebak melalui tangan kita yang memegang sesuatu.
4. Pastikan diri dan rumah kita berada dalam keadaan bersih selalu
5. Yang paling utama ialah memohon kepada Allah S.W.T agar kita dipelihara daripada bala ini.

Tanda-tanda penyakit H1N1 atau selsema babi ( ore kelate panggil Semo Babi) ialah:

1. Batuk
2. Sukar Bernafas
3. Hidung tersumbat/ Selsema
4. Cirit-birit (beronar perut/wak berok/berok ceroh)
5. Sakit-sakit badan
6. Sakit-sakit sendi
7. Demam
8. Sakit tekak
9. Sakit kepala
10. Letih yang keterlaluan
11. tiada tenaga

Sekiranya anda semua merasai salah satu dari tanda-tanda di atas, saya syorkan agar segeralan ke hospital bagi mengelakkan dai keadaan kita semakin teruk. Apa-pun, kita harus ingat penyakit ini sebenarnya adalah satu ujian dari Allah S.W.T buat orang beriman dan bala buat orang yang mengingkarinya. Satu cara paling efisyen ialah, kita bersama-sama kembali kepada kehidupan yang diredhai Allah S.W.T dan berdoa agar dipelihara oleh Allah S.W.T dari segala musibah. Wallahualam...







  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS
Read Comments

0 Response to "Informasi H1N1 a.k.a Selsema Babi (Semo Babi)"