Pengorbanan Seorang Ibu dan Bapa..

Kisah ini terjadi semasa aku berumur 8 tahun (darjah 2). Masa tu arwah Abah aku ada lagi dan di bekerja di Singapura. Time tu aku dengan Ma aku (panggilan untuk Ibu aku), Along dan Kak Ja aku. Aku ingat lagi pada masa tu semua kawan-kawan aku sudah memiliki basikal masing-masing. Aku je yang belum ada.

Suatu hari tu, aku bermimpi yang aku dah ada basikal sendiri. Bila bangun je aku menagis sebab mana basikal aku? Aku pun mengadu dekat Ma aku. Ma aku pun, tanpa banyak bicara dan kerana sayangkan aku terus ke Pengkalan Chepa untuk membeli basikal aku. Akhirnya Ma aku beli dan berinya sebagai hadiah kepada aku.

Yang tidak akan aku lupakan sampai mati ialah Ma aku bawak balik basikal tu dari Pengkalan Chepa ke Kg Sabak dengan mengayuhnya sahaja. Kalau sesiapa tahu jarak dari Pangkalan Chepa ke Kg. Sabak, bayangkan sejauh mana Ma aku berkayuh demi aku dibawah panas matahari. Aku benar-benar gembira, terharu dan tidak dapat diluahkan perasaan pada hari itu dan kepada Ma aku, anakmu ini mengucapkan billionan terima kasih yang tidak dapat dibalas dengan apa jua. Ma adalah terbaik!

Abah aku, Abah aku pula telah meninggal pada pagi Isnin tanggal 18/07/2005 pada usia 49 tahun 11 bulan. Kehilangan abah aku masih dirasai kami sehingga kini. Jasa Abah aku tidak dapat diceritakan disini kerana terlalu banyak dan aku akan ceritakan secubit sahaja iaitu satu peristiwa semasa aku lemas.

Hari tu adalah hari gembira dalam hidup aku kerana Abah aku membenarkan aku mengikutnya membeli barang menaiki perahu di rumah Nenek aku. Umur aku seingat aku dalam 4 atau 5 tahun. Masa itu banjir berlaku dan aku seronok kerana dapat naik perahu. Bila excited sangat aku naik perahu dengan berdiri (kononnya nak tunjuk herolah dekat kawan-kawan). Tetapi entah macam amana aku terjatuh di dalam air yang agak dalam. MAsa tu aku xnampak apa dah. Pandangan aku hanya nampak merah seperti senja. Allah Maha Kuasa, aku tiba-tiba nampak tangan Abah aku menarik aku dari dalam air. Kau bukan setakat terhutang budi tetapi nyawa kepada Abah aku.

Abah aku juga sanggup ke luar malam-malam antara pukul 2 hingga 4 pagi pergi mencari ketam jika kami adik-beradik hendak makan ketam. Sanggup keluar meyuluh udang kalau kami hendak makan udang. Namun, kami tidak dapat membalas jasa Abah aku. Hanya doa akan sentiasa aku panjarkan agar roh Abah aku tersayang ditempatkan dikalangan orang solehah.

Ini adalah sezarah dari pengorbanan seorang Ibu dan Bapakepada anaknya. Bayak lagi yang Ma aku buat untuk anak-anaknya dan tidak yermampu untuk aku balas. Sampai mati pun aku tidak akan lupakan jasa Ma dan Abah aku ini. Aku harap, kita semua hargailah jasa Ibu dan Bapa kita selagi mereka masih hidup. Jika mereka tiada, tiada guna kita menangis atau menyesal. Mintalah maaf selalu dan janganlah menderhakai Ibu Bapa kita. Jangan biarkan mereka mengalirkan air mata kesedihan kerana kita biarlah biarlah mereka mengalirkan air mata kegembiraan kerana kita.:)
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS
Read Comments

0 Response to "Pengorbanan Seorang Ibu dan Bapa.."