Klinik Kesihatan Sungai Buloh!!!!






Hari ni tanggal 16 Febuari 2011. Hari ni hari paling suwey dalam hidup kawe pada tahun ini. Tepat jam 1 tengahari kawe sampai ke Klinik Kesihatan Sungai Buloh untuk menjalankan pemeriksaan kesihatan. Hari ni masuk hari keempat kawe sakit dada. Puncanya kawe sendiri pun tak tahu. Bila kawe tarik nafas tersekat dan dada kawe sakitlah sangat-sangat. Mungkin paru-paru sakit ke, jantung ke, kawe pun tak tahu pasal kawe bukan doktor.

Sampai saja di sana, kakak yang menjaga kaunter nombor bagitau kawe yang dokter akan ada jam 2 petang. Kawe lihat jam tangan kawe menunjukkan pukul 1 dan kawe membuat keputusan untuk menunggu saja. No kawe ialah 83 bilik no. 4.

Tepat jam 2 petang, bilik no 3, 5, dan 1 dan start panggil patient dah. Bilik kawe tak start lagi. Tepat jam 2.20 petang barulah no kawe dipanggil (maknanya lewat 20 minit). Masuk sahaja bilik doktor (betina) kawe duduk di kerusi pesakit dan si doktor pun start bertanya. Kawe ceritalah kepada doktor tu yang kawe sakit dada. Selalu sakit dan sesak nafas. Lepas tu dokter betina tu bagitau dekat kawe " tu je? sakit dada sampai tak pergi kerja ke"? kawe terkejut apakah motif doktor tu tanya soalan kepada kawe. Kawe ke klinik untuk dapatkan rawatan. Sebagai seorang doktor dia tidak boleh tanya kawe macam tu. Dengan nada yang menyindir dia telah menyatakan yang kawe tak pergi kerja HANYA kerana sakit dada. Soalan "TU JE?" yang diajukan kepada kawe barbaur sinis dan menggambarkan seolah-oleh kawe ni lelaki manja yang saja-saja tak pergi kerja sebab sakit dada?

Rasionalkah? Waraskan sebagai seorang doktor kerajaan yang berkhidmat kepada rakyat bertanyakan soalan macam tu kepada pesakitnya? Sepatutnya dia bertanyakan simptom-simpton sakit kawe dari menyaikiti hati kawe. Sepatutnya dia bertanyakan keadaan sakit kawe, pemakanan kawe ke, aktiviti seharian kawe, check kawe dan hipotesiskan apa sakit kawe. Takkan kawe bayar RM1 kepada klinik mereka melayan kawe macam tu.

Selepas dia tanya soalan bongok macam tu kepada kawe, dia suruh kawe pergi ke bilik 7 untuk check oksigen dalam badan (katanya lah). Dia sebagai doktor tak ada pulak check kawe. So kawe pergi dan menunggu di bilik 7.

Selepas no kawe dipanggil, kawe masuk dan memberikan nombor kawe kepada seorang staff lelaki (badan besar, ada janggut cket, suka berborak sambil buat kerja). Diambilnya nombor kawe dan digumpalnya. Kemudia kawe berdiri di dalam bilik tu. Langsung tidak dipedulinya kawe sehingga 2 pesakit lain selepas kawe dilayan mereka terlebih dahulu barulah mereka menyedari yang kawe sepatutnya di check. Hati kawe sakit bila berdiri macamlah tiang di dalam bilik 7 tersebut. Kenapa mereka tak menyedari kawe di situ? Sebabnya ada 2 nurse sedang rancak berborak dengan mamat gempal ni menyebabkan dia tak perasan kawe di situ. Nak kerja ke nak berborak?

Selepas mereka check kawe, sekali lagi kawe perlu ke bilik doktor. Tapi, disebabkan kecewa dengan doktor kawe terus pulang ke rumah tanpa meneruskan rawatan.

Kawe post hal ni dalam blog kawe bukan kawe nak memburukkan imej Klinik Kesihatan Sungai Buloh, tapi kawe dah banyak kali perhatikan kesengalan staffnya. Mungkin tadi kawe pergi dengan memakai selipar dan baju lusuh menyebabkan mereka endah tak endah kepada kawe. Sebab dulu pernah kawe pergi time kerja dengan pakaian kemeja, kasut hitam berkilat dilayannya macam nak gila. Ini menunjukkan adanya double standard dalam melayan pesakit di Klinik Kesihatan Sungai Buloh ini. Mereka mesra dengan orang yang difikirkan ada class sajaha.

Kawe tak mahu selepas kawe akan ada lagi pesakit yang dihina, diabaikan dan diperkotak-katikkan di Klinik Kesihatan Sungai Buloh ini. Sepatutnya mereka berkerjalah dengan hati yang ikhlas dan memberikan mutu perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat. Mereka kena ingat, gaji mereka dibayar dari duit rakyat, duit kawe. Bonus nak, gaji nak naik setiap kali kerajaan bentangkan belanjawan. Tetapi kerja main-main. Dengan perkhidmatan yang lembap, tidak sistematik, mengelirukan suka berborak, dan bila call susahnya nak angkat menjadikan Klinik Kesihatan Sungai Buloh sebuah klinik yang menjadi igauan ngeri buat kawe.

Namun, Hospital Selayang (unnit kecemasan) pula boleh dipuji dengan layanan yang mesra. Biarpu menunggu lebih 4 jam, semasa kawe pergi tahun lepas, hati kawe tidak sakit kerana perkhidmatan yang diberikan adalah terbaik.

Harapan kawe agar doktor bilik 4 (16 Febuari 2011) di Klinik Kesihatan Sungai Buloh lebih berbudi bahasa semasa melayan pesakit dan harapan kawe agar Klinik Kesihatan Sungai Buloh akan memberikan perkhidmatan yang lebih bermutu dan cergas. Insya-ALLAH, kawe akan pergi lagi untuk lihat-lihat, pandang-pandang Klinik Kesihatan Sungai Buloh di masa akan datang., Adios..astalavista..bebeh..aRMaNiZaN

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS
Read Comments

1 Response to "Klinik Kesihatan Sungai Buloh!!!!"

  1. Anonymous Says:
    April 10, 2020 at 11:37 AM

    Kesian mu. Tapi iye. Maceh2 crite buruk. Kesian kami